Varför är e-tidningen så långsam hos mig?

En del av våra användare upplever att e-tidningen är långsam och det tar tid att vänta på att sidorna ska hämtas.

Ofta beror detta på en långsam internet-uppkoppling. Om du är uppkopplad via ett mobilt bredband (med hastighet lägre än ca 10 Mbit/s) kan det upplevas segt. E-tidningen innehåller mycket text och bilder. Om du är på resa och bara har tillgång till  3g-nät kan det upplevas som extremt segt att hämta hem e-tidningen.

Du kan själv mäta upp din hastighet på internet genom att gå till någon av dessa tjänster:

fast.com/se

bredbandskollen.se

Om du använder en surfplatta och mobil med trådlös uppkoppling kan det ha stor betydelse hur långt från din wifi-router du befinner dig. Testa gärna att mäta på olika platser. Ibland kan du också behöva starta om din router. Om du inte får ut den hastighet du betalar för kan du kontakta din internet-leverantör för att få hjälp.

Gammal Android-version?

De tekniska egenskaperna i din surfplatta och mobil kan också ha betydelse. Vissa enheter har svaga processorer och klent arbetsminne vilket i hög grad kan påverka hämtning och utritning av e-tidningssidor. Många tidiga Android-surfplattor såldes tyvärr med låg kapacitet, kan inte uppgraderas och är därmed föråldrade redan efter ett par år.

Vissa Samsung-plattor kan på grund av tillverkarens begränsningar inte uppdateras till högre Android-version än 7.1.1. Läs mer om problemen i vissa äldre Samsung-plattor.

I dag (februari 2019) kan du köpa en ny surfplatta med tillräcklig kapacitet från cirka 2000 kronor. Se bara till att den går att uppgradera till senaste Android-version.

Ladda ner i offline-läge

Ett tips för att uppleva tidningen snabbare är att först ladda ner hela tidningen i offline-läge, och sedan börja läsa.

Du laddar ner en utgåva för offline-läge genom att öppna Arkiv och sedan trycka på den lilla “ladda ner”-ikonen nedanför vald utgåva. Om du först laddar ner hela utgåvan till din enhet kan du sedan läsa tidningen med god kvalitet även på tåg, buss och flyg med dålig eller ingen internetuppkoppling.

Uppdatera din app

Det är förstås viktigt att du ser till att uppdatera till senaste version av e-tidningsappen. Vi optimerar kontinuerligt. Läs om hur du uppdaterar.   Se också till att ha uppdatera din enhet så att du har senaste versionen av operativsystemet.

Rensa bort gammal data

I några fall kan gammal data ligga kvar i din app och göra att det går trögt att ladda hem nya utgåvor. Vi vet att detta har inträffat för flera användare av iOS(Apple)-enheter.  Det hjälper då inte heller alltid att gå in i appens inställningar och trycka på “Ta bort nedladdningar”.

Enklaste sättet är att helt enkelt radera appen från enheten och ladda hem den på nytt från App Store. Håll fingret lätt på app-ikonen en stund tills appen börjar skaka och ett kryss visas i app-ikonens hörn. Tryck på krysset för att radera appen.

Ett annat är att gå in i Inställningar -> Allmänt -> iPhone/iPad-lagringsutrymme -> Appens namn och kontrollera hur mycket som finns i “Dokument och data”.

Läs via webbläsare

Om du upplever problem i appen kan du i stället försöka läsa e-tidningen i en vanlig webbläsare.