Varför kan jag inte logga in på e-tidningen?

Från september 2018 byter vi teknisk plattform för e-tidningen. Det innebär att du måste logga in på nytt med dina användaruppgifter hos Mittmedia.

Om du inte lyckas logga in kan det stå ett felmeddelande i röd text.

Här är några saker du kan kontrollera om du inte lyckas logga in.

——–
Låser sig ipad-appen när du försöker logga in?

Några användare har rapporterat att ipad-appen i vissa fall låser sig när de försöker logga in i liggande läge. Om detta skulle hända dig måste du tvångsavsluta appen, starta om appen och logga in i stående läge. När du loggat in i stående läge kan du använda appen i liggande läge igen. Våra utvecklare felsöker detta.  (Läs längst ner på sidan hur du tvångsavslutar din app)

——-
Skriver du in lösenordet korrekt?

Tänk på att lösenordet måste skrivas in exakt. Det kan vara lätt att trycka fel eller ha tangenten för stor bokstav nedtryckt. För att se vad du skriver in kan du trycka på “VISA” till höger i lösenordsfältet. Gör dock det bara när du är säker på att ingen annan kan se vad du matar in.

Har du glömt ditt lösenord?

Tryck på länken “Glömt lösenord” för att komma till ett formulär där du fyller i din e-postadress. Du får sedan ett mejl med en länk till ett formulär där du kan skriva in ett nytt lösenord.

Använder du rätt e-postadress?

Du måste mata in den e-postadress du använde när du skapade ditt konto på Mittmedia. Om det var länge sedan kanske du har bytt e-postadress, men glömt att uppdatera dina uppgifter. Testa med din gamla e-postadress om du ännu har tillgång till den. Om du inte längre har tillgång till din tidigare e-postadress måste du kontakta kundservice.

Har du en giltig prenumeration?

Du måste ha en giltig prenumeration på något av våra paket Digital, Helg eller Komplett för att läsa e-tidningen. Om du är Plus-kund har du inte åtkomst till e-tidningen.

Loggar du in på rätt e-tidning?

Du kan bara logga in på den e-tidning där du har din prenumeration. Om du till exempel prenumererar på VLT får du inte åtkomst till NA. I vissa regioner har vi dock nätverk där prenumeranter får åtkomst till flera tidningar i samma region, t.ex i Dalarna och Hälsingland.

Drabbas du av andra fel?

I vissa fall kan gamla användaruppgifter sparas i din webbläsare eller app och hindra dig från att logga in. Pröva gärna en annan webbläsare eller försök att logga in från en annan dator eller enhet.
Du kan också pröva att rensa din webbläsare från webbinformation som cookies och information för “autofyll”. Olika webbläsare skiljer sig åt här. Leta i webbläsarens menyer eller inställningar för hur du kan rensa bort gammal information.
I webbläsaren Google Chrome kan du gå till menyn Chrome -> Rensa webbinformation och få fram en dialogruta där du kan välja vad som ska rensas.


Om du använder e-tidningsappen kan du testa att starta om din surfplatta eller mobil. Du kan också radera appen och ladda hem en ny från AppStore eller GooglePlay.

Tvångsavsluta eller radera appen

Ibland kan appar låsa sig av olika skäl. På IOS kan du tvångsavsluta appen genom att dubbelklicka på hemknappen så att aktiva appar visas i en översikt och sedan “svepa uppåt” för att avsluta appen. (På iPhone X sveper du med fingret från nedre vänstra hörnet för att få fram app-översikten). Starta sedan om appen igen.
Du kan också radera en app och hämta den på nytt från AppStore. Håll fingret på app-ikonen en stund tills appen börjar skaka och ett kryss sätts på app-ikonen. Tryck på krysset för att radera appen.

På Android kan du trycka på app-ikonen för att få fram en meny där det står “Avinstallera”. Eller gå in i Inställningar -> Program, välja rätt app och trycka på “Tvinga stopp” eller “Avinstallera”. Ladda hem sedan appen på nytt från GooglePlay.

Vissa problem löser sig också genom att man ibland startar om sin surfplatta och mobil.

Fungerar det ändå inte?

Kontakta Digitalsupport på vårt kundcenter. Du kan kontakta oss via webbformulär eller telefon under våra öppettider, se kontaktuppgifter här.  Lämna så mycket information du kan: om du försöker logga in via webbläsare eller app, typ av enhet, operativsystem, tidning där du loggar in, vilket felmeddelande du ser etc. Dokumentera gärna med bilder och film. Felsökning kan vara väldigt svår men vi gör vad vi kan för att hjälpa till.

 

Läs mer om finesserna i den nya e-tidningen

Läs mer om nya e-tidningsappen för Android

Läs mer om nya e-tidningsappen för IOS (ipad, iphone)

Fler frågor och svar om e-tidningen